søndag 7. august 2011

I VIKINGENES FOTSPOR - Atlantic crossing

Reiseruten
Nå er alt pakket og klart! I morgen starter årets store reise. Jeg setter kursen mot Amsterdam, der går jeg etterhvert ombord i MS MAASDAM, og seiler så avsted. Turen jeg skal på kalles Voyage of the Vikings, det er et cruise som går kun en gang i året. Vi seiler altså (for det aller meste) de samme sjøveiene som vikingene i sin tid seilte. Ferden går fra Vest-Europa via Storbrittania og Irland nord til Island, videre over til Grønland og New Foundland. Vi ender opp i Boston etter 18 dager. For meg er dette en drømmetur! Jeg har alltid vært interessert i norrøn historie og har lest masse om Helge og Anne Stine Ingstad sine oppdagelser og utgravinger av det som nå regnes som sagaens Vinland, i L'ance au Meadows. Og nå skal jeg få komme dit og se stedet med egne øyne - det er fantastisk spennende. Men før vi kommer fram til Vinland er det mange andre spennende steder å oppleve. Her er reiseruten:
Amsterdam - Dover - St.Malo - Falmouth (Cornwall) - Cobh (Cork) - Belfast - Portree (Isle of Skye) - Nordsjøen - Akureyri, Island - Danmarkstredet - Grønland, scenic cruising - Nanortalik, Grønland - Labradorhavet - St Anthony (L'ance au Meadows) - St John, New Foundland - Halifax, Nova Scotia - Bar Harbor - Boston.
Vi flyr hjem fra Boston via Island, en liten stopover med besøk i Den Blå Lagune blir det da tid til.
I dag har jeg en liten smule reisefeber - det er nesten et år siden turen ble bestilt og nå gleder jeg meg veldig. Har pakket for både varme og kalde dager, og nytt digitalt speilreflekskamera er med på turen.
Håper å komme på nett med noen små blogg-rapporter og bilder i løpet av turen.


MS Maasdam

2 kommentarer:

solfrid sa...

Blir nok en kjempetur, Kirsti. Regner med å se masse bilder tatt med nytt kamera. Riktig god tur!

fr.martinsen sa...

Kult! Få bilder..