fredag 22. mars 2013

I vikingenes fotspor - reiseminne del 1

Denne reisen, som fant sted i august 2011, ble en flott opplevelse på alle måter. MS Maasdam var et flott skip, jeg traff mange hyggelige ( og noen rare) mennesker, fikk se og oppleve spesielle steder, og jeg fikk virkelig nytt følelsen av å være ordentlig til sjøs. På denne turen krysset jeg Nord-Atlanteren - men mange hav gjenstår ennå....                                                                                                                                                             



 
Reisen startet i Amsterdam, vi seilte ut Nordsjøkanalen og videre til England, ankom Dover tidlig neste morgen.
Det neste stedet vi anløp var St Malo i Frankrike. En fantstisk spennende og vakker by.

 Noen steder må man fraktes i tenderbåt for å komme i land.
Skipet ser stort ut når man sitter i den lille båten. Men Maasdam er blant de mindre cruise-skip, ca 1200 passasjerer.

Etter St Malo seilte vi til Cornwall, deretter til Cobh og Belfast i Irland.


 

 Videre bar det nordover til Hebridene i Skottland, til øya Skye. Her vandret vi litt rundt i den lille byen Portree, og jeg ble med på tur til Tallisker whisky-destilleri (single malt whisky har jeg stor sans for).
Jeg hadde regnet med at havstykket mellom Skottland og Island ville bli værhardt. Men der tok jeg feil...det var havblikk og sol. Så man kunne virkelig nyte livet på dekk!


Island var en fantastisk opplevelse. Vi ankom Akureyri, som ligger nord på øya. Der tok vi en rundtur i Myvatn-området, vakkert og spennende. Det var røyk og damp overalt.
Å komme til Grønland var også enormt fascinerende, og virkelig et sted jeg aldri hadde trodd at jeg skulle få se. Vakre fjell, isberg, fargerike hus - og folk snakket dansk der...
 
 

Få steder i verden er det like mye tåke som på Labradorhavet. Det fikk vi virkelig oppleve...

1 kommentar:

Inger Johanne sa...

Der var du igang igjen, ja! Så bra! Kjekt å lese. Må ha vært en flott tur, ja! :)